balladnr766.blogg.se

Här kommer det skrivas om en renovering av en ballad från 70-talet.

Årets tankar

Kategori:

Jaha efter att ha haft ett uppehålls år med renoveringar på båten eftersom vi köpte hus förra året. Huset fick komma i första hand 2011-2012 så då blev det bara den årliga rustningen.

Under sommaren 2012 började vi fundera på vad vinterns projekt ska bli.
Det var inte så svårt att bestämma då vi båda tycker att pentryt i balladen inte är särskilt användarvänligt. Det är trång och obekvämt. Men den här sommaren står vi ut och bestämmer oss att tablån båten hyfsat tidigt för att redan på hösten påbörja vårt vinterprojekt.

Enars

Kategori: Allmänt

 
För att få ett snyggt intryck av båtens utsida beställde vi nya sprayhood. Vi valde att ta från ett närliggande företag, Enars segelmakeri. Vi valde det utav flera andledningar, vi ville gynna företagen i Oxelösund, de kom ner till båten och prövade, vi kunde ha mycket åsikter om utförande och sist med inte minst så har de ett väldigt trevlig bemötande så det var ett självklart val.
Innan hade båten relativt ny sprayhood och bomkapell men i beige och de faller inte oss i smaken så ett färgbyte var självklart. Jaha man kunde ju inte ha en marinblå sprayhood och ett beige segelkappel, där började det.
Vi var ju tvugna att beställa nytt segelkapell också och ja en sån där supstuga är ju också kanske bra att ha, så det blev en sådan och ja då kunde vi ju lika gärna ta ett rullfockskappel också. Sagt och gjort vi beställde alltihopa.
Nästa fråga vi ställde var hur allt skulle se ut, vi ville göra sprayhooden något större men heller inte för stor men med skicklig hjälp från Magnus segelmakeri kom vi fram till ett bra förslag och utefter sprayhooden formades supstugan (sittbrunnskapellet).
Såhär blev resultatet.
 

Lackering

Kategori: Allmänt

Som jag skrev i tidigare inlägg har vi bestämt oss för att båten ska lackeras om, både överbyggnad och skrov. Överbyggnaden var den som var mest akut men det kändes som att gör vi det ena gör vi det andra också och så blev det.
Överbyggnaden såg ut att vara målad med roller och vanlig väggfärg, all smuts fastnade och det var extremt svårt att hålla det snyggt, eller rättare sagt det gick inte.
Överbyggnaden innan slipningsarbetet är påbörjat.
Här har vi plockat bort alla tusen saker, det var ett stort jobb att ta bort allt, vi fick plocka bort delar av inredningen för att få bort alla mantågsstöttor (4 genomgånge i varje stötta). Det tog lång tid och jag var påväg att ge upp ett tag, det kändes hopplöst. Men det var bara att ta en bit i taget och en del svordomar kom det kan jag säga. Innan vi började med nått fasst det en hel del ställen att plasta igen för vi ville inte ha några onödiga märken/hål efter lackeringen. Skottinfästningarna hade "sjunkigt" in i ruffen så vi valde att plasta över dessa och spackla så att vi fick en jämn yta.
Det fanns en hel del hål på skottet i sittbrunnen som vi inte ville ha så alla hål utom det för kompassen spackades och plastades igen.
När alla plastningsarbetet var avslutade var skrovet först ut att få sig en slipning. Vi har slipat med en oscillerande tryckluftsmaskin. På vissa ställen fanns det skador som vi återgärdade och de fick sedan en grundning, övriga skrovet grundades aldrig.
Skrovet är nu färdigslipat. Dags för överbyggnaden.
Det gällde att täcka alla små krypin för att inte få in slipdammet i båten.
Nu är sittbrunnen helt färdigslipad och det är dags att grundmåla. Jocke grundmålar allt själv och sedan lämnar vi över slutlackering till en lackeringsfirma i nyköping.
Ja, grunfärgen skulle vara vit, men när vi öppnade burken var den grå men vi hade inte så mycket val utan vi fick ta det och grunda i alla fall, och det gick ju bra :)
Maskering och intäckning av det som inte ska grundmålas.
Allt är slipat med 240 papper och det var ett piller och tog väldigt lång tid och jag trodde att yes nu har vi nått målet inge mer slipning, jaha nu står vi här och maskerar och Jocke säger till mig sen ska allt slipas en gång till. Då höll jag på att ge upp innan han säger, men då är det mycket lättare att slipa för den grundade ytan är mycket finare. Phu!
Äntligen är grundningen klar, nu ska allt slipas över en gång med 400 papper innan den spännande resan in till Nyköping och lackering börjar :)
Yes, resan har börjat, äntligen!
Vi är så nöjda med resultatet, här är bara överbyggnaden lackad.
Vi har valt en billack för att det ska hålla längre och vara mer tålig mot solljus. Kulörvalet var svårt och vi var runt och tittade på många olika båtar innan vi bestämde oss, det blev färgen på överbygget på en Malö.
Skrovet är även det lackat med en billack men nu har vi tagit färgen från en Nimbus.
Det känns så skönt när båten återigen rullar in på varvet men nylackad. Nu återstår det bara montering utav allt.
¨¨
En del av alla saker är tillbaka monterade men en hel del återstår innan det är klart.
Allt ska sikas om innan det sätts tillbaka.
Nu så är det mesta klart, och det är dags för sjösättning och mäta ut vattenlinjen för att sedan ta upp igen och bottenmåla.
Vi har äntligen kommit i mål med lackeringen! Båten är klar för sjösättning och ja vi hann klart med det mesta till midsommar. :)
Allt är inte så jätte utrförligt skrivet i detta inlägg så har ni mer frågor får ni gärna maila oss:
 

Teakrenoveringen i sittbrunnen

Kategori: Allmänt

Vårt utgångsläge. All teak i sittbrunnen var oljad och hade fått ett fult och utslitet utseende. Skrapningen och slipningen kan börja!
Det var mycket slipning och skrapning för att få bort all olja som verkligen trängt in trät. Men fint blir det!
 
 
Vissa ribbor var dåliga så vi bytte ut dessa, mycket pyssel och svårt för att vara första gången som vi gör detta, men vi är nöjda med resultatet.
Baksidorna på teaksitsarna var uppruttna så vi fick riva bort allt och sätta dit nya plywoodskivor och sen sätta riktiga dropprännor för att inte återkomma till samma problem.
Efter allt slipande försvann mycket plugg, så vi pillade bort alla pluggar och sen limmade vi och satte dit nya, mycket piller men ett roligt jobb ändå.
Sittbrunnsfacken skulle få sig en lite uppfräschning dem också. Det började med att jag satte min fot mot det vid segling och då gick teakramen sönder så det var dags att göra något.
Luckorna tillfälligt på plats igen, med nya tätningslister. Nu ger vi oss på den teak som sitter fast i sittbrunnen, lite pilliare och svårare då de är lite mer slitna och man måste vara lite mer försiktig när man kör med slipmaski, och inte bara det, det mesta gick inte att köra med slipmaskin utan det var tvunget att handslipas.
Nya nedgångsluckor gjordes för att få ett snyggt helhetsintryck i sittbrunnen.
Första testet :)
Nya luckorna helt klara och nya avlastare och lazy jacks inköpta :)

Dagens kaos!

Kategori:

Bilden får tala för sig själv 😊

Från början...

Kategori: Allmänt

Vi börjar helt från början.
Jag är uppväxt på sjön och har alltid tillbringat sommarsemesterna i skärgården, vilket jag stark gillar.
Mitt båt intresse har alltid varit stort. Så träffade jag min sambo som inte varit på sjön i någon större utsträckning, någon gång med kompisar sådär.
Jag ville självklart att vi skulle köpa egen båt för att slippa följa med mamma och pappa så fort vi ville ut i skärgården, min sambo hängde gärna med på idéen och där startade det hela.
Han sträckte sig så långt som till en motorbåt och vi kollade vad som fanns på marknaden i vår prisklass och det slutade med att vi trailade hem en Uttern 5200 dc från Stockholm. Båten var i mormalskick men visst fanns det och göra. Under de två år vi hade båten gjorde vi mindre renoveringar men kände ganska snart att det här inte var den båten vi egentligen ville ha. Jaha dags att surfa ut på blocket igen, men nu letade vi inte efter en motorbåt längre, båtköpartankarna hade gått över till segelbåt utav flera anledningar. Den största andledningen var att man får mycket för pengarna, en annan andledning var det seglingintresse som vi båda två mer och mer fått genom jollesegling, för vi hade nämligen köpt två segeljollar under tiden vi hade motorbåt.
Sagt och gjort så surfade vi in på blocket och ställde oss frågan, vad vill vi ha för segelbåt?
Balladerna är fina tycker jag säger min sambo men jag var tveksam, jag vet inte riktigt varför men det var min första tanke, inte en ballad. Men min sambo tittade fortfarande på de där båtarna och efter ett tag smälte jag och nu har vi en ballad i vår ägo.
Det fanns ganska många ballader på blocket med både olika skick och olika utrustningar, men bara en i vår stad så vi sa att vi åker och kollar på den för att känna på lite hur det känns, och det känndes så bra att vi köpte den.
Det var juni 2010 och vi hade hela sommaren framför oss med vår nya segelbåt.
Det här med en båt som är 9 meter lång och 3 meter bred var nytt för oss och att inte glömma, den går 1,55 djupt så den första sommaren innehåll många kortare turer i vår hemskärgård för att lära känna båten.
Under sommarens gång funderade vi på diverse renoveringar för båten var långt ifrån toppskick.
Båten var blå och omlackerad en gång men färgen hade börjat blivit "dassig" och det fanns en del skavanker (till saken hör att min sambo är gammal lackerare så han är lite kräsen). Överbyggnaden var likaså den omlackerad, men handmålade med enkomponentsfärg och glansen fanns inte över huvud taget.
Ja då var det bestämt vi ska lacka om hela båten, både skrov och överbyggnad.
I början av oktober lyftes båten upp på land och vi började våra funderingar, vilken färg ska skrovet ha?, vilken färg ska överbygget ha? Ja det fanns många frågetecken. Allteftersom vi funderade dök det upp flera saker, vi ville göra något åt teaken i sittbrunnen för vi kunde ju inte lacka om i sittbrunnen och låta den fula teaken vara kvar, nej. så under hösten renaverades att teaksitsar. och under våren startade arbetet med lackeringen. Allt skulle först plockas bort, mantåg, mantågsstöttor, pulpetar, vinschar, beslag, halkipar och massa andra småsaker.
Mer om varje enskild renovering kommer i separata inlägg.
 
/Bea

Pentry renoveringens start!

Kategori:

Ikväll har det stora vinterprojektet tagit fart, nämligen bygga nytt penty! Ikväll har hela pentrydelen plus navigationsbordet rivits ur. Fortsättning kommer.

Välkomna!

Kategori: Allmänt

Jag har tänkt att jag försöka ge mig på att skriva lite här på bloggen om vår båt, en Albin Ballad med segelnummer 766.
Vi köpte båten juni 2010 och sedan dess har det skett förändringar och mer är det pågång.
Jag tänker att det här ska bli som ett litet forum för inspiration och tips och idéer till er som läser.
Men vi blir också glada om ni som läser kommer med lite idéer och förslag.
 
Hoppas på spännande läsning!

Välkommen till min nya blogg!

Kategori: Allmänt

Mitt första inlägg.