balladnr766.blogg.se

Här kommer det skrivas om en renovering av en ballad från 70-talet.

Lackering

Kategori: Allmänt

Som jag skrev i tidigare inlägg har vi bestämt oss för att båten ska lackeras om, både överbyggnad och skrov. Överbyggnaden var den som var mest akut men det kändes som att gör vi det ena gör vi det andra också och så blev det.
Överbyggnaden såg ut att vara målad med roller och vanlig väggfärg, all smuts fastnade och det var extremt svårt att hålla det snyggt, eller rättare sagt det gick inte.
Överbyggnaden innan slipningsarbetet är påbörjat.
Här har vi plockat bort alla tusen saker, det var ett stort jobb att ta bort allt, vi fick plocka bort delar av inredningen för att få bort alla mantågsstöttor (4 genomgånge i varje stötta). Det tog lång tid och jag var påväg att ge upp ett tag, det kändes hopplöst. Men det var bara att ta en bit i taget och en del svordomar kom det kan jag säga. Innan vi började med nått fasst det en hel del ställen att plasta igen för vi ville inte ha några onödiga märken/hål efter lackeringen. Skottinfästningarna hade "sjunkigt" in i ruffen så vi valde att plasta över dessa och spackla så att vi fick en jämn yta.
Det fanns en hel del hål på skottet i sittbrunnen som vi inte ville ha så alla hål utom det för kompassen spackades och plastades igen.
När alla plastningsarbetet var avslutade var skrovet först ut att få sig en slipning. Vi har slipat med en oscillerande tryckluftsmaskin. På vissa ställen fanns det skador som vi återgärdade och de fick sedan en grundning, övriga skrovet grundades aldrig.
Skrovet är nu färdigslipat. Dags för överbyggnaden.
Det gällde att täcka alla små krypin för att inte få in slipdammet i båten.
Nu är sittbrunnen helt färdigslipad och det är dags att grundmåla. Jocke grundmålar allt själv och sedan lämnar vi över slutlackering till en lackeringsfirma i nyköping.
Ja, grunfärgen skulle vara vit, men när vi öppnade burken var den grå men vi hade inte så mycket val utan vi fick ta det och grunda i alla fall, och det gick ju bra :)
Maskering och intäckning av det som inte ska grundmålas.
Allt är slipat med 240 papper och det var ett piller och tog väldigt lång tid och jag trodde att yes nu har vi nått målet inge mer slipning, jaha nu står vi här och maskerar och Jocke säger till mig sen ska allt slipas en gång till. Då höll jag på att ge upp innan han säger, men då är det mycket lättare att slipa för den grundade ytan är mycket finare. Phu!
Äntligen är grundningen klar, nu ska allt slipas över en gång med 400 papper innan den spännande resan in till Nyköping och lackering börjar :)
Yes, resan har börjat, äntligen!
Vi är så nöjda med resultatet, här är bara överbyggnaden lackad.
Vi har valt en billack för att det ska hålla längre och vara mer tålig mot solljus. Kulörvalet var svårt och vi var runt och tittade på många olika båtar innan vi bestämde oss, det blev färgen på överbygget på en Malö.
Skrovet är även det lackat med en billack men nu har vi tagit färgen från en Nimbus.
Det känns så skönt när båten återigen rullar in på varvet men nylackad. Nu återstår det bara montering utav allt.
¨¨
En del av alla saker är tillbaka monterade men en hel del återstår innan det är klart.
Allt ska sikas om innan det sätts tillbaka.
Nu så är det mesta klart, och det är dags för sjösättning och mäta ut vattenlinjen för att sedan ta upp igen och bottenmåla.
Vi har äntligen kommit i mål med lackeringen! Båten är klar för sjösättning och ja vi hann klart med det mesta till midsommar. :)
Allt är inte så jätte utrförligt skrivet i detta inlägg så har ni mer frågor får ni gärna maila oss:
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: