balladnr766.blogg.se

Här kommer det skrivas om en renovering av en ballad från 70-talet.

Från början...

Kategori: Allmänt

Vi börjar helt från början.
Jag är uppväxt på sjön och har alltid tillbringat sommarsemesterna i skärgården, vilket jag stark gillar.
Mitt båt intresse har alltid varit stort. Så träffade jag min sambo som inte varit på sjön i någon större utsträckning, någon gång med kompisar sådär.
Jag ville självklart att vi skulle köpa egen båt för att slippa följa med mamma och pappa så fort vi ville ut i skärgården, min sambo hängde gärna med på idéen och där startade det hela.
Han sträckte sig så långt som till en motorbåt och vi kollade vad som fanns på marknaden i vår prisklass och det slutade med att vi trailade hem en Uttern 5200 dc från Stockholm. Båten var i mormalskick men visst fanns det och göra. Under de två år vi hade båten gjorde vi mindre renoveringar men kände ganska snart att det här inte var den båten vi egentligen ville ha. Jaha dags att surfa ut på blocket igen, men nu letade vi inte efter en motorbåt längre, båtköpartankarna hade gått över till segelbåt utav flera anledningar. Den största andledningen var att man får mycket för pengarna, en annan andledning var det seglingintresse som vi båda två mer och mer fått genom jollesegling, för vi hade nämligen köpt två segeljollar under tiden vi hade motorbåt.
Sagt och gjort så surfade vi in på blocket och ställde oss frågan, vad vill vi ha för segelbåt?
Balladerna är fina tycker jag säger min sambo men jag var tveksam, jag vet inte riktigt varför men det var min första tanke, inte en ballad. Men min sambo tittade fortfarande på de där båtarna och efter ett tag smälte jag och nu har vi en ballad i vår ägo.
Det fanns ganska många ballader på blocket med både olika skick och olika utrustningar, men bara en i vår stad så vi sa att vi åker och kollar på den för att känna på lite hur det känns, och det känndes så bra att vi köpte den.
Det var juni 2010 och vi hade hela sommaren framför oss med vår nya segelbåt.
Det här med en båt som är 9 meter lång och 3 meter bred var nytt för oss och att inte glömma, den går 1,55 djupt så den första sommaren innehåll många kortare turer i vår hemskärgård för att lära känna båten.
Under sommarens gång funderade vi på diverse renoveringar för båten var långt ifrån toppskick.
Båten var blå och omlackerad en gång men färgen hade börjat blivit "dassig" och det fanns en del skavanker (till saken hör att min sambo är gammal lackerare så han är lite kräsen). Överbyggnaden var likaså den omlackerad, men handmålade med enkomponentsfärg och glansen fanns inte över huvud taget.
Ja då var det bestämt vi ska lacka om hela båten, både skrov och överbyggnad.
I början av oktober lyftes båten upp på land och vi började våra funderingar, vilken färg ska skrovet ha?, vilken färg ska överbygget ha? Ja det fanns många frågetecken. Allteftersom vi funderade dök det upp flera saker, vi ville göra något åt teaken i sittbrunnen för vi kunde ju inte lacka om i sittbrunnen och låta den fula teaken vara kvar, nej. så under hösten renaverades att teaksitsar. och under våren startade arbetet med lackeringen. Allt skulle först plockas bort, mantåg, mantågsstöttor, pulpetar, vinschar, beslag, halkipar och massa andra småsaker.
Mer om varje enskild renovering kommer i separata inlägg.
 
/Bea

Kommentarer

  • Ulla Fahlén säger:

    En sak fattas...ett namn på båten :-)

    2012-10-10 | 16:55:56

Kommentera inlägget här: